Når ordene driller
Mød også forsker og læsevejleder Nina Berg Gøttsche, der fortæller om, hvad det betyder for ordblinde børn, at der med læseoplevelsen følger en følelse af at være forkert og afskåret fra det fællesskab, som de fleste af os tager for givet.
Vigga Bro og fortællingen
Vigga Bro vidste ikke som barn, at hun var ordblind, men hun vidste, at hun havde svært ved at læse. Derfor opfandt hun måder, så hun med hukommelsen og lytteevnen kunne følge med i skolen, uden at hendes problemer blev "opdaget". I dag er hun sikker på, at de teknikker, hun lærte sig, når hun skulle forstå og fortolke de højtelskede bøger i sin barndom, siden har hjulpet hende på teatret og som skuespiller. Men ikke alle er så heldige, at de kan sige, at ordblindhed har givet dem noget positivt med i bagagen.
Hvad er læsning?
For selvom litteraturen skaber et rart og trygt rum for rigtig mange mennesker, kan det virke eksluderende og fyldt med nederlag for andre. Læsning er nemlig også en social markør og et fællesskab, som de fleste tager for givet. Nina Berg Gøttsche forsker i de forsvarsmekanismer, som børn tillægger sig, når de oplever problemer med at lære at læse, og hvad det gør ved deres læse- og lærelyst, når ordene driller.
Følg med i anden sæson af eReolens podcast Læsefeber
"Når ordene driller" er femte episode i anden sæson af eReolens egen podcast-serie "Læsefeber". Kom med vært og forfatter Puk Qvortrup på en rejse rundt i læseglædens afkroge. Lyt med på hendes Læsefeber og mød både entusiastiske læsere, spændende forfattere og skarpe eksperter, der kan være med til at inspirere din næste læseoplevelse.
Foto: Wilfred Gachau/Ida Schmidt
Oprindeligt skrevet af Dagmar, eReolen.